Erectieproblemen ‘groeien’ al naar gelang man meer medicijnen slikt

De hoeveelheid medicijnen die een man slikt heeft invloed op zijn seksuele kunnen.

Dat wil zeggen: hoe meer er geslikt wordt, des te vaker er erectieprobelemen zullen optreden.

Boosdoeners zijn vooral bloeddrukverlagers en antidepressiva…….

Diana C. Londoño, arts op de afdeling Urologie aan het Los Angeles Medical Center, California en collega’s publiseerden hun bevindingen in de British Journal of Urology International.

Onderzoekers bestudeerden 38.000 mannen tussen de 46 en 69 jaar oud van diverse etnische achtergronden.

Erectieproblemen komen vaker voor bij mannen met een hogere leeftijd, hogere BMI, diabetes, hoog cholesterol, depressie, hoge bloeddruk en bij mannen die roken of hebben gerookt.

Na correctie voor deze factoren bleek dat het gebruik van geneesmiddelen ook een duidelijk effect had. Hoe meer een man gebruikt des te groter de kans op (ernstige) erectieproblemen.

Bijna 16% van de mannen die bijna geen geneesmiddelen gebruiken (0-2) heeft er last van. Bij 3 tot 5 medicijnen is dat 20%, bij 6 tot 9 is het 26% en bij meer dan 10 medicamenten 31%.

Het vaakst worden in verband gebracht de bloeddrukverlagers en medicijnen voor psychische aandoeningen. Ruim de helft van de onderzochte mannen slikte meer dan 3 middelen. Met het klimmen der jaren neemt ook het aantal gebruikte medicijnen toe.

“De resultaten van dit onderzoek betekenen niet dat artsen minder geneesmiddelen voor zouden moeten schrijven, maar wel zouden zij zich bewust moeten zijn op het kunnen ontstaan van erectieproblemen.”, legt onderzoeker Michael Kanter uit.

“Mannen die veel medicatie gebruiken hebben baat bij leefstijlveranderingen: gezond eten, meer bewegen en niet roken. Erectieproblemen vormen wellicht ook een extra motivatie om aandacht te besteden aan een gezonder leefpatroon.”

Lees ook:Veel medicijnen zijn dood in de pot voor libido
Lees ook:Roken is dodelijk voor uw erectie
Lees ook:Hart voor je hart hebben is ook hart voor je penis hebben
Lees ook:Opioïde pijnstillers leveren erectiestoornissen op
Lees ook:Mannen krijgen erectieproblemen van te weinig seks

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “Erectieproblemen ‘groeien’ al naar gelang man meer medicijnen slikt

  1. Rouke

    Bedankt voor de info..
    Jammer genoeg 12 jaar te laat & dit soort info was al ‘n tijdje bekend…
    ruimschoots mosterd dus…

    *Nogmaals “dank” Ggz-nl*

      /   Reply  / 
  2. Rouke

    Ow ja…
    Mevr. van Bennekom,
    99.6% van alle “medicijnen” hebben überhaupt géén heilzame werking.
    Het zou u sieren der halve het woord “medicijnen” stelselmatig te wijzigen in: ‘Toxische onzin’, ‘gelegaliseerde drugs’ of terminologie van gelijke strekking.

    De “gezondheid”s”zorg” as is, is al traumatiserend genoeg..

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>