Bikinimeisje Hunkemöller doet seksvoorlichting bibelbelt

Voorjaar 2007. Er hangt in Utrecht een levensgroot reclamedoek met daarop een meisje in een gouden bikini.

De Christen Unie en de SGP zijn ‘not amused’.

Hunkemöller daarentegen doet goede zaken……..

Binnen een mum van tijd is de bewuste bikini uitverkocht bij alle vestigingen en haalt de lingerie-keten ook nog eens alle kranten.

Prima exposure. Met dank aan de christenvrienden natuurlijk. De kwestie werd in april 2007 aan het rollen gebracht door fractievoorzitter Mirjam Bikker van de plaatselijke CU. Zij wilde dat het college van burgemeester en wethouders Hunkemöller zou verbieden het reusachtige steigerdoek, 200 vierkante meter, aan de gevel te hangen van de Hema aan de Oudegracht.

Het doek met daarop het prachtige schepsel gods was in haar ogen ‘smakeloos’ en ‘kwetsend voor vrouwen’, verder zou het een ‘cultuur voeden die de vrouw als lustobject beschouwt’.” Maar de ChristenUnie stond alleen in dit standpunt, andere partijen verweten de partij ‘betutteling’ en ‘het voeren van een zedelijkheidsoffensief’.

De reformatorische scholen in Nederland hebben het gouden bikinimeisje nu wel een plek gegeven in hun onderwijs. Zij is nu onderdeel van een les voor 3-VMBO over ‘Kwetsende Reclame’. De les ‘Kwetsende reclames’, is ontwikkeld door de PABO van Driesta te Gouda, op verzoek van het reformatorisch onderwijs.

Onder meer het Amersfoortse Van Lodensteincollege gebruikt de les. (Deze scholengemeenschap is momenteel ook in het nieuws omdat zij meisjes ~ondanks de strenge vorst~ nog steeds verbiedt een lange broek te dragen.)

Doel van de lessen is dat leerlingen kwetsende reclame-uitingen kunnen herkennen en weten wat de gevolgen hiervan kunnen zijn. Aan de hand van enkele voorbeelden moeten ze hun eigen mening vormen. In het lesmateriaal zit naast het bikinimeisje onder meer de KRO-poster van Maria met de blote borst, de foto van New York Pizza van een naakte jonge vrouw met een pizzadoos voor haar kruis en een Bennetoncampagne met een stervende aids-patiënt.

De samenstellers van de les signaleren een toename van shockerende reclames, waarmee adverteerders mensen direct proberen te raken ‘in hun diepste gevoelens en opvattingen over seksualiteit, geweld, lijden en godsdienst’. Daarbij nemen adverteerders het risico op de koop toe dat het publiek de reclame afkeurt. ,,Het kan zelfs in hun voordeel werken, want iedereen gaat dan praten over de reclame,” zo staat in de achtergrondinformatie voor docenten.

In Utrecht leidde de ophef tot extra verkoop. Het bikinisetje was niet aan te slepen, zo liet Hunkemöller trots weten. ‘De gouden bikini-girl’  hing uiteindelijk een maand aan de Hema, die destijds in de steigers stond omdat de gevel geschilderd werd.

Lees ook:LOL: Sylvie (van der Vaart) Meis is te duur voor PLAYBOY
Lees ook:Hoe sjiek kan porno zijn?
Lees ook:Sylvie Meis krijgt een ton euro als gezicht van overspel-website
Lees ook:Vrouwen krijgen steeds grotere borsten
Lees ook:Keira Knightley is ‘too hot’ voor ‘s avonds voor tienen

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>